Modele rozliczeń za pozycjonowanie, a SEO bez umowy

Modele rozliczeń za pozycjonowanie, a SEO bez umowy

11 minut czytania Opublikowano: 17/06/2024 Zmodyfikowano: 26/06/2024

W dzisiejszym cyfrowym świecie, posiadanie dobrze widocznej strony internetowej jest kluczem do sukcesu Twojej firmy. Aby Twoja witryna pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek, potrzebujesz skutecznej strategii SEO (Search Engine Optimization). Jednak równie ważną kwestią, co sama usługa pozycjonowania, jest sposób jej rozliczenia. W tym artykule omówię różne modele rozliczeń oraz przyjrzymy się kwestii pozycjonowania bez umowy oferowanej przez WEB PRAKTYK.

Spis treści:

Jaki model rozliczeń w pozycjonowaniu wybrać (lub zaakceptować)?

Ilustracja wyboru

Wybór odpowiedniego modelu rozliczeń za pozycjonowanie jest kluczowy z kilku powodów. Po pierwsze, pozwala on na transparentnośćjasność co do kosztów usługi. Dzięki temu wiesz dokładnie, za co płacisz i czego możesz oczekiwać od firmy SEO. Po drugie, wpływa on na motywacjęcelowość działań podejmowanych przez agencję lub freelancera. Odpowiedni model rozliczeń powinien motywować pozycjonera do osiągania jak najlepszych efektów pozycjonowania dla Twojej strony internetowej.

Czego szukać w ofercie na pozycjonowanie?

Ilustracja SEO

Zanim przyjrzymy się poszczególnym modelom rozliczeń, warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, analizując oferty firm SEO. Przede wszystkim, upewnij się, że agencja lub freelancer SEO przedstawia szczegółowy zakres usług, które będą realizowane w ramach pozycjonowania. Powinno to obejmować m.in. optymalizację on-page (Techniczne SEO + treści), planowanie treści, budowanie linków, analizę słów kluczowych i regularne raporty.

Ważne jest również przygotowanie indywidualnej strategii SEO, która zostanie oparta o Twoje cele biznesowe.

Kolejnym ważnym elementem jest doświadczenierenoma firmy SEO. Sprawdź portfolio freelancera lub agencji i dowiedz się, jakie osiągnęła wcześniej wyniki dla innych klientów. Nie wahaj się również zapytać o model rozliczeniajakie wskaźniki będą brane pod uwagę do oceny efektów pozycjonowania.

Modele rozliczeń za pozycjonowanie

Istnieją trzy główne (najpopularniejsze) modele rozliczeń za pozycjonowanie, z których każdy ma swoje wady i zalety:

  • Pozycjonowanie za efekt (np. wysokie pozycje na dane frazy kluczowe / ruch itp. po których następuje rozliczanie)
  • Model abonamentowy (pozycjonowanie z umową) i określonymi warunkami, często umowa zawiera bardzo dużo kruczków prawnych, które mają służyć jako zabezpieczenie firmy SEO przed roszczeniami
  • Rozliczenie godzinowe z agencją SEO lub freelancerem

Dodatkowo jako marka WEB PRAKTYK oferuję model pozycjonowania bez umowy, który jest optymalnym wyjściem dla wielu firm, zarówno rozpoczynających, jak i już będących długo na rynku:

Pozycjonowanie (SEO) bez umowy WEBPRAKTYK

Pozycjonowanie bez umowy – to forma pozycjonowania bez zawierania żadnej umowy, umawiamy się na określony czas pracy w każdym miesiącu, ile pieniędzy przeznaczamy na treści i link building (linkowanie zewnętrzne). Wypowiedzenie współpracy ze mną powstaje w momencie, gdy zgłosisz rezygnację z działań przed końcem miesiąca kalendarzowego :).

Więcej szczegółów o tej formie znajdziesz w czytanym przez Ciebie artykule, jak i ogólnie na mojej stronie internetowej na podstronie („zakładce”) klik -> pozycjonowanie.

Po autoreklamie, możemy przejść do opisania fundamentów SEO każdej z form rozliczeniowych:

Pozycjonowanie za efekt (performance-based SEO)

SEO - Płatność za efekt - ilustracja

W tym modelu płacisz firmie SEO / freelancerowi tylko za osiągnięcie konkretnych wyników. Zazwyczaj chodzi o poprawę pozycji Twojej strony internetowej na określone słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania. Jest to atrakcyjna opcja dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć pewność, że płacą za widoczne efekty.

Tylko istnieje jeden szkopuł, wysokie pozycje na źle dobrane frazy mogą nie pomóc w sprzedaży Twoich produktów lub usług!

Plusy pozycjonowania za efekt:

  • Płacisz tylko za osiągnięte wyniki (jakiekolwiek by nie były to osiągnięcia :().
  • Motywuje agencję SEO lub freelancera do osiągnięcia jak najlepszych efektów.
  • Daje Ci większą kontrolę nad budżetem.

Minusy pozycjonowania za efekt:

  • Efekty pozycjonowania mogą być widoczne dopiero po dłuższym czasie niż w innych ofertach lub w ogóle. Firma oferująca takie pozycjonowanie nie będzie nigdy pewna, czy i kiedy uda się osiągnąć pozycje na frazy, które są dla Ciebie ważne
  • Niektóre firmy SEO mogą skupiać się wyłącznie na krótkoterminowych wzrostach pozycji, co w dłuższej perspektywie może zaszkodzić Twojej stronie.
  • Trudno jest oszacować całkowity koszt pozycjonowania.
  • Możesz trafić na nieuczciwą firmę pozycjonującą, która może fałszować faktyczne wyniki lub zaproponować Tobie takie frazy, które szybko będą mogły osiągnąć wysokie pozycje, a nie dadzą Ci żadnego zwrotu finansowego z inwestycji, poza kosztami. 
  • Brak gwarancji efektów biznesowych, tak jak w każdej formie SEO.

Model abonamentowy (pozycjonowanie z umową)

SEO - Płatność abonamentowa - ilustracja

W tym modelu płacisz firmie SEO stałą kwotę co miesiąc, niezależnie od osiągniętych wyników. Umowa zazwyczaj określa zakres usług SEO, które będą realizowane w ramach abonamentu. Model ten jest często wybierany przez firmy, które chcą mieć przewidywalne koszty pozycjonowania i regularną opiekę nad swoją stroną internetową.

Plusy modelu abonamentowego:

  • Przewidywalne koszty pozycjonowania.
  • Regularna opieka nad stroną internetową (?) – w teorii ;).
  • Możliwość budowania długoterminowej relacji z agencją SEO.

Minusy modelu abonamentowego:

  • Zwykle brak bezpośredniej zależności między wysokością abonamentu, a osiągniętymi wynikami.
  • Niektóre agencje SEO mogą nie być tak zmotywowane do osiągania najlepszych efektów.
  • Długi okres wypowiedzenia umowy.
  • Najczęściej brak przejrzystości kosztów (ile środków jest przeznaczane na pozycjonowanie) i ile czasu specjaliści spędzają nad pozycjonowaniem strony.
  • Brak gwarancji efektów, tak jak w każdej formie SEO.

Rozliczenie godzinowe (koszt pozycjonowania za ilość przepracowanych / rozpoczętych godzin)

SEO - Płatność za godziny - ilustracja

W tym modelu płacisz firmie SEO za przepracowane godziny. Jest to dobry wybór dla firm, które potrzebują specyficznych usług SEO lub chcą mieć większą kontrolę nad zakresem prac.

Plusy rozliczenia godzinowego:

  • Większa kontrola nad zakresem prac.
  • Możliwość zlecania konkretnych usług SEO.
  • Płacisz tylko za przepracowane godziny.

Minusy rozliczenia godzinowego:

  • Trudno jest oszacować całkowity koszt pozycjonowania.
  • Wymaga więcej zaangażowania z Twojej strony w nadzorowanie prac SEO.
  • Niektóre agencje SEO lub freelancerzy mogą sztucznie zawyżać liczbę przepracowanych godzin.
  • Brak gwarancji efektów, tak jak w każdej formie SEO.

Pozycjonowanie bez umowy WEB PRAKTYK

SEO bez umowy WEBPRAKTYK

Pozycjonowanie bez umowy WEBPRAKTYK oznacza współpracę ze mną (freelancerem – ekspertem SEO – Paweł Jagat) bez podpisywania formalnej umowy. Jest to coraz popularniejsza opcja, szczególnie wśród małych firm i startupów.

Kiedy warto rozważyć pozycjonowanie bez umowy od WEB PRAKTYK?

  • Poszukujesz efektywnego pozycjonowania bez umowy  z przejrzystymi kosztami i zasadami bez kruczków prawnych.
  • Potrzebujesz usług SEO z prawdziwego zdarzenia (<wlew></wlew> :)).
  • Chcesz szybko sprawdzić efekty działań pozycjonujących.
  • Szukasz elastyczności w podejmowaniu decyzji biznesowych.
  • Masz ograniczony budżet i nie chcesz wiązać się długoterminową umową.
  • Lubisz kontaktować się bezpośrednio z pozycjonerem, a nie obsługą klienta.
  • Oczekujesz bardzo indywidualnego podejście i otwartość na dwustronną współpracę przy pozycjonowaniu.

Ryzyka związane z pozycjonowaniem bez umowy WEB PRAKTYK:

  • Brak gwarancji efektów pozycjonowania (jednak dotyczy to każdej z form, z wyjątkiem “za efekt” jednak efekt biznesowy może nadal nie być osiągnięty)
  • Jeśli zachoruję, niestety póki co nie będzie miał mnie kto zastąpić.
  • Ze względu na punkt powyżej, terminy mogą się czasem wydłużyć.

Czym wyróżnia się SEO bez umowy WEB PRAKTYK?

  • Pracą zgodnie z ustalonymi zasadami dotyczącymi godzin pracy nad pozycjonowaniem Twojej strony internetowej (sklepu). 
  • Efektywne pozycjonowaniebudżet i zaangażowanie wyższe o 3-5 razy niż w większości agencji SEO.
  • (Moje) Doświadczenie biznesowe, nie tylko jako ekspert SEO, oferuję pomoc w poprawie skuteczności sprzedaży -> wizerunku marki -> użyteczności strony lub sklepu internetowego. 
  • Wprowadzanie wszelkich zmian na stronie w ramach działań pozycjonujących (pod kątem pozycjonowania) za obopólną zgodą przez samego eksperta SEO, który ma długoletnie doświadczenie w modyfikowaniu i tworzeniu stron internetowych oraz sklepów online.
  • Stały kontakt od 7:00-15:00 – telefoniczny lub mailowy z ekspertem SEO bez żadnych pośredników.
  • Ponad 6-letnie doświadczenie eksperta ds. pozycjonowania, w tym ~4 lata w dwóch dużych agencjach SEO z Poznania (iCEA, Internet-Plus).

Przed wyborem usługi pozycjonowanie bez umowy WEBPRAKTYK możesz uzyskać kontakt do moich stałych klientów (za ich zgodą)porozmawiać o trwającej cały czas współpracy i jakie efekty dostrzegają oraz jak szybko zostały osiągnięte. 

Jak chronić się przed oszustwem przy pozycjonowaniu?

  • Dokładnie przeanalizuj ofertę firmy SEO i upewnij się, że rozumiesz zakres oferowanych usług.
  • Sprawdź opinie o firmie SEO w internecie.
  • Regularnie monitoruj efekty działań SEO.

Wybór najlepszego modelu rozliczeń

Najlepszy model rozliczeń za pozycjonowanie zależy od Twoich indywidualnych potrzeb i budżetu.

Jeśli szukasz przewidywalnych kosztówregularnej opieki nad swoją stroną internetową, model pozycjonowania bez umowy może być dobrym wyborem, pod warunkiem ściśle określonych zasad – jak w firmie WEB PRAKTYK.

Z kolei jeśli chcesz mieć większą kontrolę nad zakresem prac lub potrzebujesz konkretnych interesujących Cię usług SEO, rozliczenie godzinowe może być lepszą opcją, co oczywiście również oferuję 🙂

Pamiętaj, że pozycjonowanie to długoterminowy proces, który wymaga cierpliwości i zaangażowania obu stron. Wybór odpowiedniego modelu rozliczeń i agencji lub freelancera SEO to kluczowy krok do osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu Twojej strony internetowej.